Vårda ditt sinne och din kropp

Redan under antiken var människan medveten om hur viktigt det var att vårda både sinne och kropp. Uttrycket ”mens sana in corpore sano” betyder en sund själ i en sund kropp och kommer från den romerska tänkaren Decimus Junius Juvenalis. Idag har det bevisats genom studier att vår kognitiva förmåga förbättras genom regelbunden fysisk aktivitet. Forskare har även funnit att lätt träning ökar vår minneskapacitet samt inlärning. Intensiv träning överstimulerar både vår kropp och hjärna vilket inte lämnar mycket energi kvar för minnen och skapande. Därför är det bra att mixa intensivsporter med lugnare träning som stimulerar vårt sinne som exempelvis yoga eller tai chi.

Vårda din hälsa

Att vårda din hälsa handlar om att ta hand om dig själv både fysiskt och psykiskt. Motion och träning är oerhört viktigt oavsett om du tränar yoga, löpning, styrketräning, cykling, racket sport, fotboll eller någon form av kampsport. När vi tränar och motionerar handlar det om att stärka vår kropp sam att höja vårt välmående. Ibland kan vi behöva lite extra hjälp att forma vår kropp. En ny och populär trend i Sverige och i världen över är Waist trainer som är en träningskorsett. Hos eStore hittar du ett brett sortiment av waist trainer i olika storlekar och färger till mycket bra pris. Med en waist trainer kommer du att kunna få den getingmidja du alltid önskat och vid träning samt rätt kost kommer du få snabbare resultat. När du köper en effektiv träningskorsett av god kvalitet hos eStore kommer du att kunna få den perfekta timglas-midjan.

Hälsosamt sinne

När du har ett hälsosamt sinne kommer detta att hjälpa dig att bibehålla en hälsosam kropp. Hälsa beror mycket på hur vi mår psykiskt därför är det viktigt att träningen är rolig och stimulerande. Ge dig ut i naturen och friska luften så mycket som möjligt. Se till att din träning är omväxlande och träna gärna olika sporter. Kombinera till exempel padel, yoga, simning och cykling. För att uppnå ett bra och starkt psykiskt välmående är vila och sömn lika viktigt som träning och motion. Dina muskler behöver återhämtning efter träning men också din hjärna behöver vila för att kunna bibehålla balansen.

Skapa en rutin

När vi mår bra mentalt kommer detta att ge oss den energi som vi behöver för att träna och motionera för att få en hälsosam och stark kropp. Att skapa en rutin är enkelt när vi är motiverade och flexibla. Nyckelfaktorer för att uppnå bättre styrka, resistans samt produktivitet är attityd och mental hälsa. Gör gärna mentala övningar, meditation eller yoga under de lugna delarna av dagen för att stärka din hjärna och öka din mentala förmåga.

Bibehåll ett hälsosamt sinne

För att kunna bibehålla ett hälsosamt sinne är det viktigt att ha ett socialt stöd. För vårt sinne är kärlek den kanske viktigaste motivationen enligt flera neuroforskare. Detta ger emotionell stabilitet och intellektuell förståelse. En annan viktig faktor för ett välmående sinne är fysisk aktivitet. Träning och motion stimulerar produktion av exempelvis endorfiner (hormoner som relaterar till välbehag) som ger oss psykologiskt välbefinnande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.